شما در حال مشاهده نسخه موبایل وبلاگ

اخلاق عالی

هستید، برای مشاهده نسخه اصلی [اینجا] کلیک کنید.

احترام در خانواده

ضرورت محبت به والدین

محبت و مهربانی با پدر و مادر، امری است که عقل و شرع به ضرورت آن اقرار می کنند. خداوند مهربان در قرآن مجید می فرماید: وَ اخْفِضْ لَهُما جَناحَ الذُّلِّ مِنَ الرَّحْمَةِ (اسراء: 24) از روی محبت و مهربانی، بال فروتنی را برای پدرو مادرت فرود آور.مهربانی با پدر و مادر، امری است که عقل و شرع به ضرورت آن اقرار می کنند. خداوند مهربان در قرآن مجید می فرماید: وَ اخْفِضْ لَهُما جَناحَ الذُّلِّ مِنَ الرَّحْمَةِ (اسراء: 24) از روی محبت و مهربانی، بال فروتنی را برای پدرو مادرت فرود آور.

بی تردید، اگر انسان به زحمت ها و رنج های بی شائبه والدین توجه کند، هرگز نیکی های آنان را از یاد نمی برد. امام زین العابدین علیه السلام می فرماید: حق مادرت آن است که بدانی، او به گونه ای تو را حمل کرد که هیچ کس کسی را چنین حمل نکرده است و چنان ثمره ای از قلبش را به تو داده است که هیچ کس به کسی نمی دهد. او با جوارحش تو را حفظ کرده و هراسی از آن نداشته است که با وجود گرسنگی، تو را سیر و با وجود تشنگی، تو را سیراب کند و تو را بپوشاند. در حالی که خود برهنه است، خویشتن را در آفتاب، سایبان تو سازد و از برای تو از خواب دست کشد و تو را از گرما و سرما حفظ کند تا برای او باقی بمانی و تو نمی دانی سپاسش را به جای آری، مگر به یاری و توفیق الهی.

ا

مهربانی با پدر و مادر، امری است که عقل و شرع به ضرورت آن اقرار می کنند. خداوند مهربان در قرآن مجید می فرماید: وَ اخْفِضْ لَهُما جَناحَ الذُّلِّ مِنَ الرَّحْمَةِ (اسراء: 24) از روی محبت و مهربانی، بال فروتنی را برای پدرو مادرت فرود آور.

بی تردید، اگر انسان به زحمت ها و رنج های بی شائبه والدین توجه کند، هرگز نیکی های آنان را از یاد نمی برد. امام زین العابدین علیه السلام می فرماید: حق مادرت آن است که بدانی، او به گونه ای تو را حمل کرد که هیچ کس کسی را چنین حمل نکرده است و چنان ثمره ای از قلبش را به تو داده است که هیچ کس به کسی نمی دهد. او با جوارحش تو را حفظ کرده و هراسی از آن نداشته است که با وجود گرسنگی، تو را سیر و با وجود تشنگی، تو را سیراب کند و تو را بپوشاند. در حالی که خود برهنه است، خویشتن را در آفتاب، سایبان تو سازد و از برای تو از خواب دست کشد و تو را از گرما و سرما حفظ کند تا برای او باقی بمانی و تو نمی دانی سپاسش را به جای آری، مگر به یاری و توفیق الهی.

اگر شخصی کوچک ترین نیکی و احسانی در حق انسان به جای آورد، عقل تشکر و قدردانی از او را لازم می داند، حال با توجه به این که پدر و مادر سمبل نیکی و احسان به فرزند هستند و از جان خود برای پرورش او مایه می گذارند، سزاوارترین انسان ها برای احترام و قدردانی اند.

پیام متن:

احترام به والدین را هم شرع تأکید می کند و هم عقل سفارش.



احترام در خانواده

محبت و مهربانی با پدر و مادر، امری است که عقل و شرع به ضرورت آن اقرار می کنند. خداوند مهربان در قرآن مجید می فرماید: وَ اخْفِضْ لَهُما جَناحَ الذُّلِّ مِنَ الرَّحْمَةِ (اسراء: 24) از روی محبت و مهربانی، بال فروتنی را برای پدرو مادرت فرود آور.


محبت و مهربانی با پدر و مادر، امری است که عقل و شرع به ضرورت آن اقرار می کنند. خداوند مهربان در قرآن مجید می فرماید: وَ اخْفِضْ لَهُما جَناحَ الذُّلِّ مِنَ الرَّحْمَةِ (اسراء: 24) از روی محبت و مهربانی، بال فروتنی را برای پدرو مادرت فرود آور.

بی تردید، اگر انسان به زحمت ها و رنج های بی شائبه والدین توجه کند، هرگز نیکی های آنان را از یاد نمی برد. امام زین العابدین علیه السلام می فرماید: حق مادرت آن است که بدانی، او به گونه ای تو را حمل کرد که هیچ کس کسی را چنین حمل نکرده است و چنان ثمره ای از قلبش را به تو داده است که هیچ کس به کسی نمی دهد. او با جوارحش تو را حفظ کرده و هراسی از آن نداشته است که با وجود گرسنگی، تو را سیر و با وجود تشنگی، تو را سیراب کند و تو را بپوشاند. در حالی که خود برهنه است، خویشتن را در آفتاب، سایبان تو سازد و از برای تو از خواب دست کشد و تو را از گرما و سرما حفظ کند تا برای او باقی بمانی و تو نمی دانی سپاسش را به جای آری، مگر به یاری و توفیق الهی.

اگر شخصی کوچک ترین نیکی و احسانی در حق انسان به جای آورد، عقل تشکر و قدردانی از او را لازم می داند، حال با توجه به این که پدر و مادر سمبل نیکی و احسان به فرزند هستند و از جان خود برای پرورش او مایه می گذارند، سزاوارترین انسان ها برای احترام و قدردانی اند.

پیام متن:

احترام به والدین را هم شرع تأکید می کند و هم عقل سفارش.

ضرورت محبت به والدین

محبت و مهربانی با پدر و مادر، امری است که عقل و شرع به ضرورت آن اقرار می کنند. خداوند مهربان در قرآن مجید می فرماید: وَ اخْفِضْ لَهُما جَناحَ الذُّلِّ مِنَ الرَّحْمَةِ (اسراء: 24) از روی محبت و مهربانی، بال فروتنی را برای پدرو مادرت فرود آور.

بی تردید، اگر انسان به زحمت ها و رنج های بی شائبه والدین توجه کند، هرگز نیکی های آنان را از یاد نمی برد

محبت و مهربانی با پدر و مادر، امری است که عقل و شرع به ضرورت آن اقرار می کنند. خداوند مهربان در قرآن مجید می فرماید: وَ اخْفِضْ لَهُما جَناحَ الذُّلِّ مِنَ الرَّحْمَةِ (اسراء: 24) از روی محبت و مهربانی، بال فروتنی را برای پدرو مادرت فرود آور.

بی تردید، اگر انسان به زحمت ها و رنج های بی شائبه والدین توجه کند، هرگز نیکی های آنان را از یاد نمی برد. امام زین العابدین علیه السلام می فرماید: حق مادرت آن است که بدانی، او به گونه ای تو را حمل کرد که هیچ کس کسی را چنین حمل نکرده است و چنان ثمره ای از قلبش را به تو داده است که هیچ کس به کسی نمی دهد. او با جوارحش تو را حفظ کرده و هراسی از آن نداشته است که با وجود گرسنگی، تو را سیر و با وجود تشنگی، تو را سیراب کند و تو را بپوشاند. در حالی که خود برهنه است، خویشتن را در آفتاب، سایبان تو سازد و از برای تو از خواب دست کشد و تو را از گرما و سرما حفظ کند تا برای او باقی بمانی و تو نمی دانی سپاسش را به جای آری، مگر به یاری و توفیق الهی.

اگر شخصی کوچک ترین نیکی و احسانی در حق انسان به جای آورد، عقل تشکر و قدردانی از او را لازم می داند، حال با توجه به این که پدر و مادر سمبل نیکی و احسان به فرزند هستند و از جان خود برای پرورش او مایه می گذارند، سزاوارترین انسان ها برای احترام و قدردانی اند.

پیام متن:

احترام به والدین را هم شرع تأکید می کند و هم عقل سفارش.

احترام به جامعه

احترام به قانون ـ احترام به جامعه است

افرادیکه در یک جامعهء معین زندگی می نمایند خواه نا خواه با یکدیگر در ار تباط بوده ونیاز مند یها واحتیا جات خویش را از طریق ارتباط وتعامل با یکدیگرکسب ورفع مینمایند .


افرادیکه در یک جامعهء معین زندگی می نمایند خواه نا خواه با یکدیگر در ار تباط بوده ونیاز مند یها واحتیا جات خویش را از طریق ارتباط وتعامل با یکدیگرکسب ورفع مینمایند .برای تنظیم روابط افراددر جامه وجلو گیری از تضادها وتعارض در کسب منافع به قوانین ومقررات نیازمند میبا شیم وهمین طور ما باید در فعالیت های خویش با رعایت قوانین ومقررات

افرادیکه در یک جامعهء معین زندگی می نمایند خواه نا خواه با یکدیگر در ار تباط بوده ونیاز مند یها واحتیا جات خویش را از طریق ارتباط وتعامل با یکدیگرکسب ورفع مینمایند .برای تنظیم روابط افراددر جامه وجلو گیری از تضادها وتعارض در کسب منافع به قوانین ومقررات نیازمند میبا شیم وهمین طور ما باید در فعالیت های خویش با رعایت قوانین ومقررات راه زندگی بهتر را به خودودیگران هموار سازیم با گسترش روز افزون جمعیت وکمبود منابع اقتصادی محدودیت های برای افراد ایجاد میگردد که اگر به قوانین ومقررات توجه ننماییم موجب بی نظمی بر بادی وبرخوردها وتضادهای مختلف در جامعه میگردد . متاسفانه گاهی اوقات مردم قوانین ومقررات را خلاف منافع شخصی خود وآنرا محدود کنندهء اختیارات خویش می پندارند در نتیجه به هر نوع امکان ازان فرار میکنند در حالیکه چنین نیست هدف از وضع قوانین ومقررات ایجاد تنظیم وسهولت در پیشبرد فعالیت ها ست .

بطور مثال شخصی مشغول دریوری در داخل شهر ست اگربه چهار راهی برسد وبدون توجه به علایم ترافیکی از چراغ قرمز عبور نماید مرتکب نقض قانون ترافیکی شده است این بی نظمی وی ممکن است سبب اخلال در ترافیک جاده ویا موجب یک تصادم دیگر گردد که بدون شک مقصر ومسبب خود این شخص دریور خواهد بود با توجه به این مثال می فهمیم که هدف از ایجاد قوانین ومقررات ترافیکی ایجاد نظم وسهولت در رفت آمد وسایل نقلیه وافراد وهمچنین کنترول ترافیک ووسایل نقلیه در سرکها وشهر های کشور است به همین تناسب اگر به سایر قوانین ومقررات موجود کشوراز فبیل قوانین مدنی ـ تجارتی ـ جزایی ـ گمرکات ـ بانک داری ـ معادن ـ پولیس ـ مقرره ء دوا خانه ها وسایر مقررات نیز نگاه کنیم هرکدام با هدف خاص جهت ایجاد برقراری نظم اجتماع وسهولت برای بهبود وضعیت جامعه وتنظیم روابط افراد با یکدیگر ویا نهاد های دولتی در یک کشورتدوین شده است عدم رعایت هر یک ازین قوانین ومقررات خود بخود سبب ایجاد خلل وبی نظمی در وضعیت کشوروروابط افراد جامعه میگردد .

در تمام کشور ها تلاش وتشویق مردم به رعایت قوانین ومقررات از طریق آموزش و آگاهی صورت گرفته است وبه اثر همین آموزش است که افراد جامعه از قانون ومقررات وفرهنگ کاربرد از قانون را فرا گیرند .پس جای خرسندی است که هم اکنون در کشور ماکارهای فراوانی در جهت آموزش وآگاهی عامه از قوانین ومقررات روی دست است امیدواریم نتایج آن تا ثیرات مثبت قانون گرایی واحترام به قانون ومقررات را در جامعه تقویت بخشد وفرهنگ قانون گرایی واحترام به ارزشهای قانون در کشور جداُ رعایت گردد .

1